Vil bluetooth headset jobbe for eller mot oss?

27.05.2017
av Martin Haldorsen
vil-neste-bluetooth-headset-jobbe-for-eller-mot-oss
Vi skal kjøpe nye trådløse headset og vurderer pågrunn av godt utvalg og gode tilbud å gå for bluetooth. Men flere er skeptiske etter egenopplevelser med ustabile og plundrete bluetooth headset i fortiden. Er de nå til å stole på? Hvordan vet vi at bluetooth headsettene som ligger i handlekurven vil gi oss god lyd og fungere stabilt over tid?


Kort svar: De vil jobbe for dere. 95% av alle problemer løses over telefon, mail, video eller med Team Viewer. Mange ansatte lever med konsekvensene av at bedriften bruker leverandører som ikke er gold partner. Helt naturlig mangler disse inngående produktkunnskap og derfor skyr de service. Headset er en del av et konsept om å effektivisere kommunikasjonen i bedriften. Kunnskap og service - er en vesentlig endel av leveransen, er en vesentlig del av produktet.



Langt svar: Bluetooth startet som en trådløs teknologi med ustabil signaloverføring, lav overføringshastighet og pakketap var hverdagskost. Slike enheter er heldivis ikke i handel lenger. Bluetooth 2.X forbedret lydkvaliteten og parringen ble enklere og mer stabil. Spesielt 2.1 EDR gav lydkvaliteten et hopp. A2DP (strømme lyd) kom til. Flere headset bruker fortsatt 2.1 EDR - og vi har så godt som ingen klager på parring eller lydkvalitet. Bluetooth 3.X delte lydoverføringen i lag og øke hastigheten mer. Bluetooth 4.x og 5.0 gjorde det samme, samt har bedret krypteringen og innført teknologi som ikke tapper batteriet ved inaktivtet.

Bluetooth er bakoverkompatibel. Så enheter med eldre versjon fungerer helt fint mot enheter med nyere. Men nye  funksjoner vil bare fungere hvis begge enhetene bruker samme versjon.

Alle merkevare bluetooth headset leveres i dag med stabil bluetooth som vil fungere mot alle kjente smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner. Vi har svært sjeldent klager på dette.

Våre erfaringer med årsaker til dårlig lyd og ustabilitet

Det vi oftest finner ut hos bedrifter med problemer, er at problemet bare i svært liten grad skyldes headsettet:

1. Tilfeller av dårlig lyd i bluetooth headset etter at kunden mistet mobilen i bakken og skadet bluetooth sender/mottaker. Samme med fuktskader og mobiltelefon med systemfeil som ble dekket av garanti. Vi avdekker slike tilfeller ved å be kunden melde headsettet opp til en annen mobil..

2. Tilfeller der produsenten av smartphone, nettbrett, PC ikke å støtter alle varianter av tredjeparts Bluetooth-headset. De mest beryktede eksemplene på dette er PS4- og Xbox Konsoller da de først ble lansert. Også tidlige versjoner av stasjonære mobiltelefoner ble mistenkt for dette. Samme gjelder produsentene av radiosamband med bluetooth.

3. Vi har opplevd kunder som sliter med dårlig lyd løste det gjennom å slette parringen og melde enheten opp pånytt.

4. Vi har opplevd at årsaken til problemene var lang tids manglende oppdatering av firmware kundens mobiltelefoner.

5. Vi har opplevd at kunder med high end bluetooth headset hadde problemer fordi firmware oppdateringer på headset var utelatt. Problemene ble løst gjennom enkel oppdatering.

6. Vi har opplevd at kunder sliter med lyden eller oppmeldingen på bestemte steder i lokalet - noe som peker på forstyrrelser fra andre kilder.

Men i all hovedsak hører vi lite fra kunden etter levering fordi vi har gitt basic opplæring. At det er stille fra kunden betyr i praksis at utstyret fungerer som det skal og kunden er fornøyd.

SÅ til slutt - si det med oss: alle merkevare bluetooth headset skal fungere helt fint sammen med smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner!

Kommentarer

Ingen innlegg funnet

Skriv en omtale