Oppbygging Maritim VHF kanalplan

27.09.2025
Den Maritime VHF kanalplanen

Kystradio stasjoner på kart: https://kanalplan.no/

Maritim VHF (Very High Frequency)

Kommunikasjon er et grunnleggende sikkerhetsverktøy til sjøs, regulert internasjonalt for å sikre effektivitet og orden. Her er en oversikt over hvordan de maritime VHF-frekvensene kom til, deres bruksområder, og de viktigste systemene de støtter.

 

1. Siktlinje (Line of Sight) og Radiobølger

Fundamentale egenskaper ved VHF radio signaler.

Hva er Siktlinje?

Siktlinje refererer til det faktum at VHF-radiobølger, som opererer i frekvensbåndet 156–174 MHz, primært utbres i rette linjer. Rekkevidden er derfor begrenset til avstanden man kan se fra antenne til antenne (pluss en liten margin på grunn av jordens krumning og refraksjon i atmosfæren). Dette kalles også direkte bølgeutbredelse.

  • VHF-signalenes rekkevidde avhenger i stor grad av høyden på sender- og mottakerantennene. Jo høyere antenne, desto lengre horisont er det, og dermed lengre rekkevidde.

  • Refleksjon mot ionosfæren: VHF-signaler reflekteres i utgangspunktet ikke mot ionosfæren (laget av atmosfæren som inneholder ioniserte partikler). Signaler med lavere frekvenser (som HF/kortbølge) reflekteres av ionosfæren, noe som muliggjør langdistansekommunikasjon. VHF-frekvenser er for høye til å bli påvirket på samme måte, og de passerer vanligvis gjennom ionosfæren og ut i verdensrommet. Dette er grunnen til at VHF er effektiv for kommunikasjon over relativt korte avstander, vanligvis opptil rundt 20–30 nautiske mil (ca. 37–55 km) mellom skip og kyststasjon under normale forhold.


 

2. Historikk - regulering av Maritime VHF frekvenser

 

De maritime VHF-frekvensene ble til gjennom internasjonalt samarbeid for å standardisere kommunikasjon og øke sikkerheten til sjøs.

  • Regulering: Frekvensbruken er regulert internasjonalt av Den internasjonale teleunion (ITU), en underorganisasjon av FN. Disse reglene danner grunnlaget for den internasjonale kanalplanen. I Norge er det Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) som forvalter og tildeler frekvenser.

  • Hvorfor er de satt slik de er? Frekvensbåndet 156–174 MHz (Very High Frequency) ble valgt fordi det tilbyr:

    • Klar, lokal kommunikasjon: Som nevnt er rekkevidden begrenset til siktlinje, noe som betyr at frekvensene kan gjenbrukes geografisk.

    • Støyimmunitet: Mindre utsatt for atmosfærisk og menneskeskapt støy enn lavere frekvenser.

    • Mindre interferens: Kanalene er delt inn med en avstand på 25 kHz (eller 12,5 kHz i enkelte områder), noe som sikrer tilstrekkelig separasjon mellom de enkelte kommunikasjonsveiene.

 

Global Kanalplan

 

Den internasjonale kanalplanen for maritim VHF, definert av ITU, er i stor grad globalt standardisert. Dette er avgjørende for sikkerhet og interoperabilitet over hele verden. Imidlertid finnes det regionale variasjoner for å tilpasse seg lokale behov:

  • Internasjonal Plan: De viktigste kanalene (f.eks. kanal 16 og 70) er de samme overalt.

  • Regionale Forskjeller: Land og regioner (som USA og Canada) bruker ofte noen unike kanaler, eller har forskjellige bruksrestriksjoner for enkelte kanaler (f.eks. for rekreasjonsbruk). Europa (CEPT-land) følger i hovedsak ITU-planen tett. En VHF-radio kan ofte stilles inn på ulike kanalsett (International, USA, Canada), men de viktige sikkerhetskanalene er alltid tilgjengelige.


 

3. Oversikt over Maritime VHF-Kanaler og Bruk

 

De maritime VHF-kanalene (60–88 og 1–28) er delt inn etter type bruk.

Kanalnummer Type Frekvens Bruk (Internasjonal Plan)
Kanal 16 Simplex 156.800 MHz Nød, Haster og Kalling. Skal kun brukes for å etablere kontakt og deretter bytte til en annen arbeidskanal. Alle skip som er pålagt å føre radio skal lytte på denne kanalen.
Kanal 70 Simplex 156.525 MHz DSC (Digital Selective Calling). Kun for digital sending/mottak av alarmer, anrop og posisjon, ikke tale.
Kanal 6, 8, 72, 77 Simplex Varierer Skip-til-skip (Intership). Kommunikasjon mellom fartøy, f.eks. ved møtepassering eller fiske. Kanal 6 er mye brukt til koordinering av redningsaksjoner.
Kanal 13 Simplex 156.650 MHz Navigasjonssikkerhet (Bro-til-bro). Kommunikasjon mellom skipsbroer, særlig i trange farvann og ved passering. Skip over 20m skal lytte på denne i visse farvann.
Kanal 12, 14, 73, 74 Simplex/Duplex Varierer Havnetjenester/Trafikksentraler (Port Ops/VTS). Ment for kontakt med havnemyndigheter, losstasjoner og fartøystrafikksentraler. Kanal 12 og 14 er ofte brukt.
Kanal 1, 2, 3, 24–28 Duplex Varierer Kystradio/Offentlig Korrespondanse. For kontakt med kyststasjoner for å koble til det offentlige telefonnettet (historisk) eller for sikkerhetsmeldinger/trafikkstyring.
Kanal 15, 17 Simplex Varierer Intern kommunikasjon (On-board). Kan brukes til kommunikasjon ombord på samme skip (f.eks. mellom bro og dekk), begrenset til 1 watt utgangseffekt.
AIS 1, AIS 2 Simplex 161.975 / 162.025 MHz Dedikert for AIS-systemet (se under). Ikke tale.
  • Simplex: Sender og mottaker bruker samme frekvens, man kan bare snakke én om gangen. (Simplex skip-til-skip kanaler: 6, 8, 72, 77).

  • Duplex: Sender og mottaker bruker to forskjellige frekvenser samtidig, noe som tillater full toveiskommunikasjon (som i en telefon), vanligvis brukt mellom skip og kyststasjoner.


 

4. Digital Selective Calling (DSC)

 

DSC er en del av det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). Det muliggjør digitale anrop til spesifikke skip, grupper av skip, kyststasjoner eller alle i et område, primært på Kanal 70.

  • Hvordan det virker:

    1. Brukeren lager et digitalt anrop (distress, haste, sikkerhet eller rutine) på Kanal 70 som inneholder informasjon som mottakerens MMSI-nummer (ved rutineanrop), fartøyets posisjon (hvis koblet til GPS), og en indikasjon på anropstypen.

    2. Mottakeren får en synlig og hørbar alarm, og radioen bytter automatisk til en forhåndsbestemt arbeidskanal for talekommunikasjon.

    3. I en nødsituasjon sendes et automatisk nødalarm som inneholder MMSI, posisjon og tidspunkt.

 

MMSI-systemet

 

MMSI (Maritime Mobile Service Identity) er et unikt ni-sifret nummer som tildeles fartøy, fartøysgrupper eller kyststasjoner.

  • Struktur: For skip er MMSI bygget opp av MID (Maritime Identification Digits, 3 siffer) som identifiserer landet, etterfulgt av 6 siffer. (Norske MID-er er 257, 258 og 259).

  • Regulering: MMSI-numre tildeles og administreres av de nasjonale telekommunikasjonsmyndighetene i hvert land (f.eks. Nkom i Norge). Nummeret programmeres inn i VHF-radioen og andre GMDSS-utstyr (som EPIRB og AIS) og er essensielt for DSC-funksjonaliteten.


 

5. Automatic Identification System (AIS)

 

AIS er et automatisk overvåkningssystem som brukes på skip og av kyststasjoner for å identifisere og overvåke skipstrafikken.

  • Hvordan det virker:

    1. AIS-transpondere ombord på skip (obligatorisk for større fartøy under SOLAS-konvensjonen) sender kontinuerlig ut meldinger via dedikerte VHF-frekvenser: AIS 1 (Kanal 87B/161.975 MHz) og AIS 2 (Kanal 88B/162.025 MHz).

    2. Meldingene inneholder dynamiske data (posisjon, kurs, fart, navigasjonsstatus) og statiske data (MMSI, navn, dimensjoner).

    3. Disse signalene mottas av andre AIS-utstyr (skip og landstasjoner) innenfor VHF-rekkevidde (siktlinje) og presenteres grafisk på kartplottere eller dedikerte skjermer. Systemet er et viktig hjelpemiddel for å unngå kollisjoner og for trafikksentraler (VTS) å styre trafikken.

  • Regulering: AIS-systemet og dets bruk er regulert av Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO), basert på standarder fra ITU. Dette sikrer global ensartethet og interoperabilitet. Nasjonale kystmyndigheter (som Kystverket i Norge) drifter og overvåker kystbasestasjoner.

Maritime VHF frekvenser

Dette er frekvensene for radio på skip:

Kanal Type Motta Sender Bruk
        Digitalt
01 Duplex 160.650 156.050 Kystradiostasjon
02 Duplex 160.700 156.100 Kystradiostasjon
03 Duplex 160.750 156.150 Kystradiostasjon
04 Duplex 160.800 156.200 Kystradiostasjon
05 Duplex 160.850 156.250 Kystradiostasjon
06 Simplex 156.300 156.300 Skip-skip
07 Duplex 160.950 156.350 Kystradiostasjon
08 Simplex 156,400 156,400 Skip-skip
09 Simplex 156,450 156,450 Skip-skip
10 Simplex 156,500 156,500 Skip-skip
1019 Simplex 156,950 156,950  
1020 Simplex 157,000 157,000  
1024 Simplex 157.200 157.200 Digitalt
1025 Simplex 157.250 157.250 Digitalt
1026 Simplex   157.300  
1027 Simplex 157.350 157.350  
1028 Simplex 157.350 157.350  
1078 Simplex 156,925 156,925  
1079 Simplex 156,975 156,975  
1084 Simplex   157,225 Digitalt
1086 Duplex   157,325  
11 Simplex 156,550 156,550 Skip-skip
12 Simplex 156.600 156.600 Havnetjeneste
13 Simplex 156.650 156.650 Lostjeneste
14 Simplex 156,700 156,700 Skip-skip
15 Simplex 156,750 156,750 Skip-skip
16 Simplex 156.800 156.800 Nød- og kallekanal
17 Simplex 156,850 156,850 Skip-skip
18 Duplex 161,500 156,900 VTS-tjeneste
19 Duplex 161,550 156,950 VTS-tjeneste
20 Duplex 161,600 157,000 Kystradiostasjon
2006 Simplex 160,900 160,900  
2019 Simplex 161,550 161,550  
2020 Simplex 161,600 161,600  
2024 Simplex 161,800 161,800 Digitalt
2025 Simplex 161,850 161,850 Digitalt
2026 Duplex 161,900    
2078 Simplex 161,525 161,525  
2079 Simplex 161,575 161,575  
2084 Simplex 161,825 161,825 Digitalt
2085 Simplex 161,875 161,875 Digitalt
2086 Duplex 161,925    
21 Duplex 161,650 157,050  
22 Duplex 161,700 157,100  
23 Duplex 161,750 157,150  
24 Duplex 161,800 157,200  
25 Duplex 161,850 157,250  
26 Duplex 161,900 157,300  
60 Duplex 160,625 156,025  
61 Duplex 160,675 156,075  
62 Duplex 160,725 156,125  
63 Duplex 160,775 156,175  
64 Duplex 160,825 156,225  
65 Duplex 160,875 156,275  
66 Duplex 160,925 156,325  
67 Duplex 156,375 156,375  
68 Simplex 156,425 156,425  
69 Simplex 156,475 156,475  
70 Simplex 156.525 156.525 DSC (sending/mottak), ikke tillatt med tale
71 Simplex 156,575 156,575 Skip-skip
72 Simplex 156,625 156,625 Skip-skip
73 Simplex 156,675 156,675 Skip-skip
74 Simplex 156,725 156,725 Skip-skip
75 Simplex 156,775 156,775 Skip-skip
76 Simplex 156,825 156,825 Skip-skip
77 Simplex 156,875 156,875 Skip-skip
78 Duplex 161,525 156,925  
79 Duplex 161,575 156,975  
80 Duplex 161,625 157,025  
81 Duplex 161,675 157,075  
82 Duplex 161,725 157,125  
83 Duplex 161,775 157,175  
84 Duplex 161,825 157,225  
85 Duplex 161,875 157,275  
86 Duplex 161,925 157,325  
87 Simplex 157,375 157,375 Skip-skip
88 Simplex 157,425 157,425 Skip-skip
AIS 1 Simplex 161.975 161.975 AIS-data
AIS 2 Simplex 162.025 162.025 AIS-data
ASM 1 Simplex 161,950 161,950  
ASM 2 Simplex 162,000 162,000

 

 

 

Nye funksjoner - om VHF Data Exchange System (VDES)

VHF Data Exchange System (VDES) er den neste generasjonen maritim radiokommunikasjon, utviklet for å utvide og forbedre mulighetene i det eksisterende VHF-båndet (156–162 MHz).

 

Hvorfor VDES har kommet

 

VDES har oppstått som et svar på den økende overbelastningen av de to kanalene som brukes av AIS (Automatic Identification System) – spesielt 161.975 MHz og 162.025 MHz.

Med innføringen av obligatorisk AIS for stadig flere fartøy og økt bruk av digitale meldinger (som f.eks. fra navigasjonsbøyer, SAR-enheter og andre applikasjoner), har AIS-kanalene nådd sin kapasitetsgrense i tett trafikkerte farvann. Dette har skapt risiko for at essensielle kollisjonsforebyggende meldinger kan bli borte.

VDES løser dette ved å tilby et system som:

  1. Sikrer AIS-integriteten: Den primære funksjonen til AIS (kollisjonsforebygging) prioriteres og frigjøres fra annen datatrafikk.

  2. Øker kapasiteten: VDES utvider kommunikasjonsmulighetene ved å ta i bruk nye, dedikerte kanaler og avanserte digitale modulasjonsteknikker (som DQPSK), som gir raskere og mer pålitelig datautveksling.

  3. Muliggjør nye tjenester (e-navigasjon): VDES støtter det internasjonale konseptet e-navigasjon, som handler om å integrere og harmonisere maritim informasjon for å øke sikkerheten og effektiviteten fra kai til kai.


 

Applikasjonsspesifikke Meldinger (ASM)

 

Applikasjonsspesifikke Meldinger (ASM) er den delen av VDES som bruker de nye dedikerte kanalene til å overføre sikkerhets- og navigasjonsrelatert data.

De to primære kanalene for dette er:

Kanalnummer Frekvens Bruk
ASM 1 (Ch 2027) Dedikert for digital datautveksling (Ship-to-Ship / Ship-to-Shore)
ASM 2 (Ch 2028) Dedikert for digital datautveksling (Ship-to-Ship / Ship-to-Shore)

Disse kanalene er ment å erstatte den tidligere praksisen med å "gjemme" slike data i AIS-meldingene.


 

Hvordan et Skip drar Nytte av VDES (ASM)

 

For et skip innebærer ASM/VDES en markant forbedring i tilgangen til viktig sanntidsinformasjon, og det understøtter et bredt spekter av e-navigasjonstjenester:

Fordel Konkret Bruk for Skipet
Dynamisk Navigasjonshjelp Mottak av sanntidsdata om forbigående farer, nye navigasjonsbøyer, og midlertidige restriksjoner i trange farvann.
Hydrologisk/Meteorologisk Informasjon Mottak av detaljerte, lokaliserte værmeldinger, bølgehøyde, strømhastigheter og vannstand (tidevann) for havnen og kystområdet man navigerer i.
Effektiv Kommunikasjon med Havn Sending og mottak av digitale meldinger for klarering til å seile inn i havner, bestilling av los (pilot) og andre logistikktjenester (Port Call Optimization).
Oppdatering av Kartdata I fremtiden vil VDES kunne overføre små, kritiske og hyppige oppdateringer til elektroniske sjøkart (ENC), noe som sikrer at navigatøren alltid har den mest nøyaktige informasjonen.
Forbedret Sikkerhet Ved en krisesituasjon kan ASM/VDES brukes til å distribuere søke- og redningskoordinering (SAR) til alle fartøy i et definert område langt mer effektivt enn via tale på VHF Kanal 16.

Kort sagt, VDES er utformet for å la skipet se mer enn AIS-målene på kartet; det lar skipet motta og sende data som er nødvendig for sikker og effektiv seilas fra havn til havn.


 

Utstyr og Oppsett

 

For å dra nytte av VDES, inkludert ASM-funksjonaliteten, må skipet ha kompatibelt utstyr.

 

Nødvendig Utstyr

 

  1. VDES-Transponder (eller VDES-kompatibel AIS Transponder):

    • Dette er kjernen i systemet. Moderne AIS-transpondere (spesielt Klasse A) er i ferd med å bli erstattet eller oppgradert til VDES-standard.

    • En VDES-transponder vil inneholde de nødvendige radiomottakerne og senderne som kan håndtere de nye digitale modulasjonene og frekvensene (ASM 1 og ASM 2). Den sikrer også at AIS-dataene fortsatt sendes ut på de to originale AIS-kanalene.

  2. Antenner:

    • Siden VDES opererer i VHF-båndet, brukes de samme VHF-antennetypene som for VHF-radio og AIS.

    • Ofte kreves én VHF-antenne for VDES-systemet og én separat VHF-antenne for den vanlige tale-VHF-radioen (eller man bruker en antennesplitter).

  3. Integrert Navigasjonssystem (INS):

    • VDES-transponderen må kobles til skipets navigasjonsdisplayer, elektroniske sjøkartsystemer (ECS/ECDIS) og navigasjonsinstrumenter.

    • Dette er avgjørende for at dataene som mottas via ASM (som f.eks. varsler om vindmølleparker eller mudringsarbeid) kan vises grafisk for navigatøren.

  4. Posisjonskilde:

    • Systemet krever en nøyaktig posisjonskilde, typisk en GNSS-mottaker (GPS, GLONASS, Galileo), for at alle meldinger skal være tidssynkroniserte, noe som er et krav for VDES' tidsdelt multipleksering (TDMA) tilgangsmetode.

 

Oppsett og Integrasjon

 

Oppsettet av VDES følger i stor grad prosedyrene for AIS, men med strengere krav til presisjon:

  • Installasjon: Utstyret installeres og testes for å sikre at det kan sende og motta på de fire VDES/AIS-data-kanalene (de to originale AIS-kanalene og de to nye ASM-kanalene).

  • Datakobling: Transponderen kobles til fartøyets datanettverk (NMEA 2000 eller lignende) for å dele informasjon med ECDIS, radar og INS.

  • Tids- og Posisjonssynkronisering: En nøyaktig tidssignalkilde (fra GNSS) er kritisk. VDES, i likhet med AIS, er et Tidsdelt Multiplekseringssystem (TDMA), hvor alle fartøy sender i synkroniserte tidsluker.

  • Programmering: Skipets MMSI-nummer programmeres inn i VDES-transponderen som identifikasjon.

Implementeringen av VDES er i stadig utvikling, ledet av IMO (International Maritime Organization) og ITU (International Telecommunication Union), og vil gradvis bli et obligatorisk krav for større skip globalt.

Kommentarer

Ingen innlegg funnet

Skriv en omtale