SOLAS-direktivet (International Convention for the Safety of Life at Sea) er det viktigste internasjonale rammeverket for sikkerheten til sjøs. 1. juli 2014 ble det innført nye krav til utstyr for brannslukking - radiosamband for bruk til røykdykking ombord skal være Atex godkjente.
ATEX (ATmosphères EXplosibles) er EU standard sin sertifisering av utstyr for bruk i miljøer med eksplosjonsfare. I en brannsituasjon på et skip kan det oppstå brennbare gasser eller dampskyer fra last, drivstoff eller andre kilder. En vanlig radio kan avgi en gnist som kan antenne disse gassene.
Antall ATEX-radioer et fartøy må ha, avhenger av skipets størrelse og type. Ifølge SOLAS-regulering II-2/10.10.4, kreves et minimum antall radioer for hvert brannlag:
Alle skip (over 500 bruttotonn) som er bygget etter 1. juli 2014, skal ha minst to ATEX-radioer per brannlag om bord for kommunikasjon. Båtlengde nevnes ikke, i praksis betyr dette båter med lengde fra 40-60m
Passasjerskip (alle størrelser) som er bygget etter 1. juli 2014, og som har tre eller flere vertikale hovedsoner, må ha minst tre ATEX-radioer per brannlag.
Fartøy under 500 bruttotonn er ikke direkte omfattet av dette spesifikke SOLAS-kravet, men nasjonale forskrifter kan likevel kreve lignende utstyr.
Den totale mengden radioer som kreves, er altså basert på hvor mange brannlag mannskapet er inndelt i på mønstringslisten, ikke antall brannmannsdrakter.
Ja, presisering:
SOLAS-regulering II-2/10.10.4 fastslår at:
Fartøy bygget på eller etter 1. juli 2014: Skal ha det påkrevde antallet eksplosjonssikre (ATEX) radioer om bord ved levering.
Fartøy bygget før 1. juli 2014: Måtte oppfylle disse kravene senest ved den første sikkerhetssertifiseringsoppdateringen etter 1. juli 2018.
Dette betyr at selv om et eldre skip ikke opprinnelig ble bygget med dette utstyret, var det et ufravikelig krav at det ble installert og sertifisert i forbindelse med den periodiske hovedinspeksjonen som fant sted etter denne datoen. Unnlatelse av å overholde dette kravet kan føre til at skipet blir tilbakeholdt ved havnestatskontroll.
SOLAS-direktivet krever ikke spesifikt at ATEX-radioene har tilbehør som passer til røykdykkerutstyr (SCBA - Self-Contained Breathing Apparatus). Imidlertid:
Krever SOLAS at brannmannskapene skal være utstyrt med komplett røykdykkerutstyr.
For praktisk og sikker bruk anbefales det sterkt at radioene enten er utstyrt med egne mikrofoner og høyttalere som kan brukes utenfor masken, eller at det finnes et system for å integrere radiosambandet med masken. Mange produsenter tilbyr slike løsninger som standard, da kommunikasjon er avgjørende under brannslukking.
Nei.
Grunnen er at EU har implementert SOLAS-kravene i sin egen lovgivning, og i EU er ATEX-direktivene (2014/34/EU og 1999/92/EC) den juridisk bindende standarden for utstyr til bruk i eksplosjonsfarlige atmosfærer.
SOLAS stiller det overordnede funksjonelle kravet: Radioen skal være "eksplosjonssikker" eller "egensikker".
EU-lovgivning definerer den tekniske standarden for å oppfylle dette kravet. I EU er denne tekniske standarden for brannmannsradioer ATEX.
For et fartøy som seiler under et EU-flagg, eller som opererer i EU-farvann, er det derfor et de facto krav at radioene har ATEX-sertifisering for å bevise overholdelse av SOLAS-bestemmelsene under inspeksjoner. En radio med en godkjenning fra et annet land, for eksempel en amerikansk FM-sertifisering eller en internasjonal IECEx-sertifisering, kan være funksjonelt lik, men den vil sannsynligvis ikke bli akseptert uten en tilleggsgodkjenning for ATEX.
For å unngå potensielle problemer med havnestatskontroll, klassifikasjonsselskaper og forsikringsspørsmål, er det beste praksis og et krav å bruke ATEX-sertifiserte radioer på alle skip som opererer i EU.
Røykdykking - forhåndsplanlegging og trening
Brannbekjempelse på skip er komplekst og krever grundig forberedelse, nøyaktige rutiner, god kunnskap om skipets struktur og klarhet i operasjonelle begrensninger.
For å lykkes, må man trene og planlegge på forhånd. Manglende beredskap og trening kan føre til tragiske hendelser. Det er knapt mulig å understreke nok hvor viktig det er med forhåndsplanlegging og trening.
Nøkkelfaktorer for effektiv respons:
Forståelse av skip og terminologi: Brannmannskap må kunne terminologi (f.eks. baug, akter, babord), skipets konstruksjon og innvendige utforming med trange skott, korridorer og bratte stiger.
Ved havn: Det er en viktig rutine ved havnebesøk at brannlagget gjør seg lokalt kjent i havneområdet, gjør seg kjent med nærliggende fartøy, havnemyndigheter.
Sikkerhet og begrensninger: Vurder hva som kan sette mannskapet i fare, hvilke ressurser hver enkelt kan inneha i en nødsituasjon.
Forhåndsplanlegging og risikoanalyse
Opplæring av mannskap
Bli kjent med fartøyets konstruksjon og terminologi
Kommunikasjonsprosedyrer
Spesielle farer og utfordringer ved brann på skip
Ingen innlegg funnet
Skriv en omtale